Friday, January 30, 2015

What should I address you?

James merupakan seorang anak Melayu yang berusia 19 tahun.

James menyertai sebuah program yang dirangka oleh persatuan kelabnya di universitinya.

James dilantik menjadi fasilitator.

James dipasangkan dengan seorang wanita berusia 21 tahun. Namanya Lucy. Oh, Lucy pun merupakan seorang gadis Melayu yang sungguh ayu.

Jangan pelik kenapa kaum Melayu, tapi nama mat saleh. Sebab, aku just rasa ini adalah penyeri sebuah blog. Kemerapuan yang mencuit hati pembaca.

Well, James tak pernah kenal Lucy. Lucy pun tak pernah kenal James. Mereka baru berkenalan melalui program yang dirangka oleh persatuan yang both of them joined.

"Er, saya James", James bersapa dengan Lucy.

"Oh, akak Lucy", balas Lucy.

James mengeluh. James selalu menghadapi masalah ini. James rasa janggal menggunakan kata nama lain selain daripada 'aku kau' secara hakikatnya. Dan dia merasakan lebih janggal memanggil orang lain 'kakak' mahupun 'abang'.

Pada perspective Lucy pula.

"Aku patut bahasakan diri aku apa ya? Ni junior ni. Hmm. Saya? Kakak? Ke aku kau je?", bisik hati Lucy bila dipairkan dengan James, seorang jejaka comel yang tidak dikenalinya.

Lalu apabila program berlangsung, James pun dengan kekoknya menggunakan 'saya akak' bersama Lucy.

Dan Lucy pun sekali sekala tersasul guna 'aku kau' dengan James.

James pun kadang-kadang dah confuse.

"Eh, aku patut guna aku kau je ke saya kakak ni", bisik James di dalam hatinya.

Maka mereka mengharungi program dengan keadaan penuh kejanggalan.

While at the other side of the world.

James is a 19 years old young man. Lucy is a 21 years old young woman. They both live in America.

"Hi, my name is James. Nice to meet you", James greets Lucy while offering a handshake.

"Hey. I'm Lucy, Nice to meet you too", Lucy smiles to James while handshaking him.

"So you are the new kid? Welcome to the club!", Lucy try to make a conversation with James.

"Yeah. I'm new. And I'm kinda nervous. This is actually my first program. Could you advice me something?"


Ah. Senangnya communication cara English. I you I you je. Tak ada pun diorang nak panggil Sister Lucy ke apa.

No comments:

Post a Comment